Continu verbeteren in 5 stappen

 

Continu verbeteren staat niet gelijk aan grote veranderingen. Het staat juist voor verbeteren in kleine stapjes. Een proces van stap voor stap verbeteren in de organisatie om de concurrentie voor te blijven, dat is continu verbeteren.

Kaizen versus innovatie. Lange termijn versus korte termijn. Dat is het grootste verschil als het gaat om zichtbaar resultaat behalen. Waar Kaizen een broeikas is waarin voortdurend kleine verbeteringen worden aangebracht, is innovatie lava die van tijd tot tijd door plotselinge erupties tevoorschijn komt.

Continu Verbeteren

Kleine stapjes dus. Maar wat zijn die kleine stapjes? De beste manier om daar achter te komen is om aan je medewerkers te vragen wat hún ideeën zijn. Dit gaat echter niet zonder richting. Visie en richting binnen een organisatie zijn noodzakelijk. Binnen een organisatie zonder visie zullen na verloop van tijd geen voorstellen meer komen voor verbetering. Medewerkers worden niet langer uitgedaagd om stappen te ondernemen richting ‘het ware noorden’ van de organisatie. Conclusie: “Alles is verbeterd, wij zijn Lean!? Uiteraard is dit gevoel niet juist. Lean heeft geen einde.

Wil je het Continu Verbeteren opstarten binnen je organisatie? De volgende vijf stappen helpen je organisatie, je afdeling én jezelf op weg!

1. Definieer succes

Wanneer ben jij succesvol? Wanneer is je organisatie of afdeling succesvol? Als je dit weet, kun je richting geven aan het Continu Verbeteren. Hoewel dit de meest logische stap is, vergeten veel mensen deze te nemen. Starten met het implementeren van de tools en technieken van Lean, is slechts een leeg omhulsel als er geen SMART-doelstellingen zijn geformuleerd. Continu Verbeteren zal op deze manier nooit slagen. 5S invoeren zonder de definitie van succes, staat gelijk aan een eenmalige schoonmaakactie. Kanban is gewoon een verspilling met een kaartje. Onthoud dat het Continu Verbetertools zijn die je hélpen om het succes te behalen, als jij weet wat het inhoudt!

2. Ga naar de gemba

De gemba is de echte plek waar waarde wordt gecreëerd: de werkvloer. Om de huidige situatie met de huidige prestaties te begrijpen, is het noodzakelijk dat je de échte werkplekken bezoekt, waar échte mensen werken, die échte producties maken. Observeer het huidige patroon. Doe geen aannames, maar analyseer de huidige situatie zoals deze daadwerkelijk is. Let op! Het is geen waardeoordeel, maar een vaststelling van feiten!

3. Neem kleine stappen naar succes

Heb je de huidige situatie door? Is succes gedefinieerd? Dan is het nu tijd om met kleine stappen te verbeteren. Definieer een doeltoestand (een gewenste situatie over een periode van een week tot 3 maanden). Het definiëren van de doeltoestand is essentieel binnen het Continu Verbeteren. Stel deze vraag: ‘waarom werken we vandaag de dag nog niet volgens de doeltoestand? Wat staat er nog in de weg?’ Dit stimuleert het genereren van obstakels die Continu Verbeteren kan wegnemen.

4. Obstakels verwijderen door probleemoplossen

Als er sprake is van een obstakel, zit er maar één ding op. Je gaat naar de gemba en stelt 5 keer de vraag: ‘waarom?’ 5x waarom is een techniek die geen gebruik maakt van datasegmentatie, hypothese-testen, regressie of andere geavanceerde statistische instrumenten. In veel gevallen werkt 5x waarom prima zonder een data-verzamelplan. Door herhaaldelijk de vraag ‘waarom?’ te stellen, ten minste vijf keer, pel je als het ware de lagen van de symptomen, die de oorzaak kunnen zijn van het obstakel. Zo vind je de bronoorzaak van het obstakel en kun je je tegenmaatregelen nemen.

5. Experimenteer en leer

Voer de tegenmaatregelen zo snel mogelijk in. Zelfs als de tegenmaatregel uiteindelijk niet het gewenste resultaat oplevert, is het experiment erg waardevol geweest. Je hebt er namelijk van geleerd! En laat dit nou net de belangrijkste driver zijn voor Continu Verbeteren.

Ga vooral door met experimenteren en leren totdat de doeltoestand is bereikt. Heb je de doeltoestand bereikt? Beleef dan dit euforisch moment en definieer meteen de volgende doeltoestand.

Continu verbeteren binnen organisaties

Werkteams kunnen dit patroon zeer effectief inzetten om obstakels weg te nemen en zodoende elke dag, stap voor stap, te verbeteren richting het gedefinieerde succes. Continu Verbeteren is een onderdeel van hun dag-tot-dag-activiteiten. Het vereist geen speciale functies of vaardigheden in de organisatie. In plaats daarvan vertrouwen medewerkers op hun kennis, gezond verstand en logica. De gecombineerde kennis, ervaring en vaardigheden van het team, zijn meer dan voldoende voor succes. Fouten maken hoort hier ook bij. Een Continu Verbetercultuur heeft alleen een kans van slagen als mensen zich veilig voelen om fouten te maken, zodat ze hiervan kunnen leren!

Cached on Sun 19/11 6:15

© 2017  UNC Plus Delta. All rights reserved.