Lean Manufacturing

Samen de waardestroom zo groot mogelijk maken
 

Continu streven naar een perfecte flow en maximale waardetoevoeging voor de klant, waarbij iedereen in de organisatie een bijdrage levert. Dat is Lean Manufacturing in één zin. Klinkt eenvoudig toch? Maar hoe realiseer je dit in de praktijk?

Slanke organisatie

Lean Manufacturing streeft ernaar om de organisatie zo slank mogelijk te maken. ‘Slank’ betekent hier dat zoveel mogelijk bronnen van verspilling worden geëlimineerd. Door de verspillingen binnen organisaties te elimineren, wordt de waardestroom geoptimaliseerd. Dit betekent dat er zoveel mogelijk tijd wordt besteed aan het creëren van waarde voor de klant.

Lean Manufacturing door een effectieve afslankkuur

Waarde creëren voor de klant, hoe doe je dat? Het begint bij het bepalen van de stappen in een productieproces waar de klant voor wil betalen. Doet een organisatie activiteiten waar de klant niet voor wil betalen, dan worden die activiteiten gezien als verspilling en dienen ze geëlimineerd te worden.

Tim Woods is de Sonja Bakker van Lean

Binnen Lean worden 8 typen van verspilling geïdentificeerd. Tim Woods is een handig ezelsbruggetje om deze 8 typen te onthouden:
  1. Transport: onnodige verplaatsing. Een aanvraag voor een vacature die voor goedkeuring langs meerdere functionarissen, op verschillende afdelingen en/of verdiepingen moet. Of, het onnodig verplaatsen van goederen die even in de weg staan.
  2. Inventory: voorraad (werk dat niet af is). Ongelezen e-mails of offerte-aanvragen in behandeling. Halffabricaten in productie of een wachtrij voor de balie of polikliniek.
  3. Motion: overbodige beweging van mensen. Informatie opzoeken of navragen door te overleggen met een collega, omdat bepaalde protocollen niet zijn vastgelegd. Wandelen naar het centrale kopieerapparaat, de bewegingen van de verpleging in het ziekenhuis van en naar centrale voorraden.
  4. Wachten: de moeder der verspilling. Wachten aan de balie tot de medewerker klaar is met het telefoongesprek. Het wachten op een offerte, het wachten in een rij, het wachten op gekochte producten.
  5. Overproductie: meer aanbieden dan nodig. Een overcapaciteit aan mensen voor het klaren van een klus. Meer producten maken dan waar de klant om heeft gevraagd. Het aanleggen van een voorraad in de hoop dat de overtollige producten nog wel eens afgenomen worden.
  6. Overprocessing: meer doen dan wat de klant wil of dingen dubbel doen. Dossiers zowel fysiek als elektronisch opslaan. Het overschrijven van data van het ene systeem naar het andere. De cc-cultuur met e-mail.
  7. Defecten: fouten. Gegevens/mutaties die incorrect of onvolledig worden aangeleverd, waardoor het verwerken niet in één keer kan plaatsvinden (zorgt voor herbewerking). Zaken moeten navragen.
  8. Skills: te weinig gebruik maken van capaciteiten van medewerkers. Het delegeren van taken naar medewerkers met onvoldoende opleiding. Om uw organisatie te laten afslanken gebruikt u dus geen Sonja Bakker, maar Tim Woods!

Lean Manufacturing kan in vrijwel ieder organisatie

Lean Manufacturing is niet exclusief weggelegd voor de megaorganisaties. Vrijwel iedere organisatie kan profiteren van de bewezen succesmethode Lean. Wilt u meer informatie over Lean en Lean Management? Neem dan even contact op met onze consultants via 020- 345 3015, wij helpen u graag verder!

Green Belt in Lean bij ASR

UNC Plus Delta heeft bij ASR verschillende medewerkers opgeleid tot Green Belt in Lean. Tijdens de projectenmarkt presenteren enkele cursisten de eindprojecten van deze opleiding. Bekijk onderstaande video voor een sfeerimpressie van deze projectenmarkt.

Cached on Fri 22/09 0:33

© 2017  UNC Plus Delta. All rights reserved.