Jessica van der Velden

Verandermanager, Trainer, Executive coach, (tevens zorgspecialist)
 

Vaak ga ik aan de slag nadat de urgente problemen in beeld zijn. Ik help bijvoorbeeld bij het verbeteren van de samenwerking, de persoonlijke ontwikkeling van leidinggevenden en de professionalisering van vakdocenten. Miscommunicatie is in het onderwijs een bron van verspilling. Ik help teams om de samenwerking te verbeteren door mensen te observeren, feedback te geven en door groepsactiviteiten te organiseren. Rollenspellen bijvoorbeeld.

Docenten observeer ik tijdens hun werk voor de klas, ik kijk naar hun lichaamstaal. Ik praat met ze over hun werk en ik maak ze weer enthousiast. Ik haal de reden dat ze ooit voor het vak gekozen hebben weer naar boven. Door bureaucratie en praktische bezwaren is die oorspronkelijke passie soms op de achtergrond geraakt.

Waar ben je trots op?

Op de hulp die ik mensen heb gegeven om het maximale uit hun talenten te halen. Ik heb leidinggevenden geholpen om hun twijfels te overwinnen en door te groeien tot betere managers. Ik heb leerkrachten geholpen om het enthousiasme voor hun vak te hervinden. Ik plaats mensen in hun kracht, vaak ook kinderen. In de jeugd- en pleegzorg heb ik 65 jongeren en kinderen geholpen, gesteund en opgevoed. Kinderen met problemen die uiteindelijk toch hun mavo- of havodiploma hebben gehaald.
Het beste uit mensen halen, daar ben ik al mijn hele leven mee bezig.

Waarom moeten mensen in het onderwijs jou inschakelen?

Mensen trainen en begeleiden, het beste eruit halen, daar ben ik al mijn hele leven mee bezig. Ik combineer mijn kennis van didactiek en processen met mijn kennis van Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP). NLP is een verzamelnaam voor tools en technieken die mensen zelfvertrouwen geven en helpen om beter te communiceren. Ik vertel mensen niet alleen wat ze moeten doen, maar ook hoe ze dat moeten doen. Als je iemand vertelt dat hij helder moet communiceren, dan zal hij knikken en daarna weer in dezelfde gedragsvalkuil trappen. Ik kan interveniëren: houd je rug recht, doe je handen anders. En na afloop bespreek ik het effect van die handelingen.

Wat vind je leuk/ interessant aan het onderwijs?

Vanaf de eerste keer dat ik voor een groep stond was ik verkocht. Ik werkte als assistent in een polikliniek en begeleidde daar stagiairs. Een mbo-opleiding in Den Haag voor tandarts- apothekers- en doktersassistent vroeg me als gastdocent. Dat vond ik fantastisch want ik houd ervan om het beste in mensen naar boven te halen.

Welke visie heb je op het onderwijs?

Sinds mijn 26ste heb ik gewerkt in leidinggevende functies in de zorg. Namens de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen heb ik jarenlang meegewerkt aan de afstemming van opleidingsprofielen in de zorg op de eisen van werkgevers. Ooit zag ik een vakdocent op een vakopleiding hartfilmpjes maken met een apparaat dat in ziekenhuizen allang in de historische vitrines stond. Het was 15 jaar geleden dat deze docent in een ziekenhuis had gewerkt. Dat kan echt niet. Om beter in de vraag van ziekenhuizen te voorzien heb ik in de regio Leiden een opleiding voor polikliniekmedewerkers opgezet. Het was een beroepsbegeleidende leerweg, mensen gingen direct betaald aan het werk. Vanaf het begin heb ik met deze opleiding ingespeeld op de eisen en wensen van de praktijk. Onderwijsinstellingen moeten bij de intake niet kijken of ze een goede leerling voor zich hebben, ze moeten de bril van de toekomstige werkgever opzetten. Stel niet de vraag of iemand in 4 jaar een opleiding kan afronden, maar vraag je af of hij of zij geschikt is om 30 jaar of langer een bepaald beroep uit te oefenen.
  • Kijk voor een uitgebreider profiel op LinkedIn
  • Neem direct contact op met Jessica via mail of telefoonnummer 020 345 30 15

Cached on Sat 23/09 0:02

© 2017  UNC Plus Delta. All rights reserved.