Michael Spruijt

Projectmanager
 

Bij onderwijs- en andere organisaties train en coach ik mensen en voer ik verbeter trajecten uit. De hogeschool waar ik nu werk wil processen beter inrichten. Het hbo voelt de noodzaak om klantvriendelijker te werken, mede onder druk van commerciële onderwijsinstellingen.

Deze concurrenten zijn flexibeler. Ze schrijven studenten sneller in, communiceren duidelijker en spelen beter in op de privé-situatie van deeltijdstudenten. Hogescholen voelen de druk van deze bedrijven want het aantal hbo-studenten groeit niet of nauwelijks.

Ik ondersteun hogescholen erbij om meer vanuit de klant te denken. Hoe stem je opleidingen af op de wensen van het bedrijfsleven. Hoe kom je in de planning van lesuren en lestijden tegemoet aan de eisen van mensen die een baan en een gezin hebben. Dus niet: wisselend les op maandag of woensdag, omdat het de instelling uitkomt, maar plannen op vaste dagen, een jaar of verder vooruit. Weten waar je als student aan toe bent en tijdige, heldere communicatie als het een keer anders loopt. Daartoe moeten hogescholen ondersteunende processen beter inrichten. Dus helpen we om in waardestromen te denken: de student van start tot eind van de studie.

Waar kom je vandaan?

Na mijn opleiding Werktuigbouwkunde heb ik gewerkt bij de Marine en het Japanse Daikin, wereldmarktleider in airconditioning. Daarna heb ik mijn MBA gehaald en ben als consultant gaan werken. Als werktuigbouwer was ik al gewend om in structuren te denken. Bij Daikin kwam ik voor het eerst in aanraking met de lean filosofie binnen een organisatie. Bij UNC Plus Delta kwam alle opgedane kennis en kunde bij elkaar en was de cirkel rond.

Wat is er mooi aan onderwijs?

In het onderwijs valt met onze aanpak nog zoveel winst te behalen, omdat mensen vaak nog traditioneel denken. Als ik aangeef dat zaken efficiënter kunnen is de eerste reactie vaak: ‘hoe kun je dat nu zeggen, zoiets werkt niet bij ons’. Een voorbeeld zijn de extra controlestappen in processen. Als je een proces goed inricht zijn die overbodig. ‘Dat meen je niet’, is vaak de eerste reactie. ‘Weet je hoeveel fouten we dan gaan maken?’ Het is mooi om dat samen met mensen op te lossen, vaak tot hun eigen verbazing.

Wat breng je extra?

Vanuit mijn ervaring bij andere bedrijven voel ik aan hoe veranderingen vallen binnen een organisatie. Wat roept weerstand op, en hoe ga je daar mee om. Het gaat er niet om dat ik kant-en-klare oplossingen paraat heb, maar ik denk mee, probeer een sparringpartner te zijn. Dan is het goed dat je zelf met de voeten in de klei hebt gestaan.

Wanneer ben je trots?

Als ik lachende gezichten zie. Mensen die ontspannen naar me toekomen en zeggen: ‘Ik ben zo blij dat het zo gelopen is.’ Laatst ontving ik een e-mail van een klant die trots liet zien hoe efficiënt ze hun elektronische omgeving daar hadden ingericht. Ze stuurden een foto voor, een indeling van computermappen waarin je door de bomen het bos niet zag, en een foto na waarin ze bestanden veel makkelijker konden vinden.

Wat breng je extra?

Ik straal rust uit en plaats mezelf niet op de voorgrond. Geniet van het plezier en zelfvertrouwen dat bij mensen ontstaat als ze zelf iets tot stand brengen. Zo’n aanpak is zeker ook in het onderwijs van belang. Geef mensen de tools en ruimte om zelf na te denken en ze gaan vanzelf rennen.

  • Kijk voor een uitgebreider profiel op LinkedIn
  • Neem direct contact op met Michael via mail of telefoonnummer 020 345 30 15

Cached on Mon 20/11 10:44

© 2017  UNC Plus Delta. All rights reserved.