Ronde Tafel voor Gemeenten

 

Gemeentelijke organisaties bevinden zich in het oog van de orkaan. Het is er ogenschijnlijk stabiel, maar factoren als de ‘doe-democratie’, de participatiemaatschappij, krimpende budgetten, steeds mondiger burgers en social media wervelen om hen heen. Steeds meer gemeenten spreken over ‘zelfsturing’ en willen verantwoordelijkheden graag ‘laag in de organisatie’ leggen. Als er ergens aansluiting met het gedachtegoed van Continu Verbeteren lijkt te zijn, dan is het hier.

Maar toch, de praktijk blijkt weerbarstiger. Veel verbeterinitiatieven lopen vast in de organisatiestructuur en in oude patronen. Hoe krijg je nou toch dat ‘verbetervliegwiel’ op gang? Hoe verbind je Continu Verbeteren aan de strategie en operationele uitdagingen? Wat kun jij als Belt hierin doen? Welke voorbeelden zijn er? Wat werkt wel en wat niet?

Ronde Tafel bij Cygnific

UNC Plus Delta nodigt 'change agents' uit gemeentelijke organisaties uit om deel te nemen aan een unieke middag bij Cygnific! Tijdens deze middag gaan we met elkaar in gesprek over onze ervaringen en ideeën. Voor een frisse dosis ‘Leanspiratie’ en een heldere blik op Continu Verbeteren in de praktijk, zijn we bij Cygnific aan het juiste adres!

Groot succes bij Werkse!

Op 30 maart jl. bracht een twintigtal enthousiastelingen uit de gemeentelijke sector een bezoek aan Werkse!. Deze gemeentelijke organisatie biedt mensen die daar op eigen kracht niet of moeilijk in slagen, een plek op de arbeidsmarkt. Lean maakt hun transformatie naar een marktconforme partij mogelijk. Werkse! opende haar deuren en liet vol enthousiasme zien hoe Continu Verbeteren bij hen in z’n werk gaat.

Enthousiasme, passie en discussie

Wat werkt wel, wat werkt niet? Hier kom je alleen achter als je de discussie aangaat en leert van elkaar. Door buiten de muren van je eigen organisatie te gaan kijken en je open te stellen voor nieuwe inzichten. Na een introductie gingen we dan ook de vloer op om het verhaal van Werkse! met eigen ogen te zien. Wat het meest opviel was de energie, de snelheid waarmee veranderingen plaatsvinden en het enthousiasme dat bij Werkse! door alle lagen van de organisatie stroomt.

Wat een enthousiasme en transparantie van de mensen van Werkse!

Caroline den Hartog, Senior Procesmanager Gemeente Rotterdam
 

We vroegen ons af óf en op welke manier de Lean-aanpak van Werkse! toepasbaar is binnen de gemeentelijk sector. De conclusie was dat met name de X-Matrix (het consequent doorvoeren van de strategie in alle lagen van de organisatie) en het visueel maken van de prestaties van grote meerwaarde zou kunnen zijn binnen gemeentelijke organisaties.

De noodzakelijke transformatie die het leiderschap heeft doorgemaakt, maakte de tongen los. Want, hoe verhoudt de gevraagde transparantie zich met de ‘afrekencultuur’ die vaak vanuit de politiek of publieke opinie gevoeld wordt? Wordt er binnen gemeentelijke organisaties voldoende urgentie gevoeld om aan de slag te gaan met Continu Verbeteren? Dit zijn onderwerpen die sterke knieën vragen: transformatie van leiderschap zal vanuit het directieteam gedragen moeten worden. Niet elke Secretaris zal hier het zelfde inzitten en ook het bestuur moet hier in meegenomen worden. Hoe initieer je dan ‘van onderaf’ deze verandering? Een gesprek waar we de volgende keer vervolg aan zullen geven

Continu Verbeteren zit in de gehele organisatie.

Ron Everaerts, algemeen adviseur Gemeente Heemskerk
 

Download hier de presentaties

Het boeiende verhaal van Werkse! nalezen? Opzoeken wat UNC Plus Delta vertelde over Lean? Dat kan! Download hieronder de presentaties van 30 maart.

Op bezoek bij Werkse!?

Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Werkse!, maar helaas de vorige Ronde Tafel gemist? Schrijf je hier in voor deelname aan een van onze Gemba-Walks.


Tijdens de vorige Ronde Tafel kwam naar voren dat er een sterke behoefte bestaat aan praktijkvoorbeelden binnen een kantooromgeving en van elkaar te leren hoe je Continu Verbeteren op gang krijgt binnen een gemeentelijke organisatie. Wat werkt, wat niet?

We hebben onze klant Cygnific bereid gevonden om gastheer te zijn en in te gaan op deze vragen.

  • Tijdens een rondleiding wordt heel goed zichtbaar hoe Cygnific Lean toepast in service administratieve omgeving (denk aan: Verbeterborden, Visual Management)
  • Ton Ridder, Managing Director, vertelt uit eigen ervaring over hun ‘Lean reis’. Hoe heeft Cygnific het aangepakt? Wat betekende Lean voor hem als leidinggevende? Wat heeft hem getriggerd? Wat waren succesfactoren en wat juist valkuilen? Wat kunnen we hiervan leren?

Vervolgens zullen we met elkaar inzichten en ervaringen delen. We gaan met elkaar in gesprek over:

  • Wat kan jij daarvan leren?
  • Hoe zet je zo’n verandering in gang?
  • Hoe krijg je ‘van onderaf’ beweging in de organisatie?
  • Eigen ervaringen?

Agenda

  • 12.30u: Inloop, eerste kennismaking
  • 13.00u: Aanvang, welkom
  • 13.05u: Lean Journey van Cygnific
  • 14.00u: Gemba Walk (de werkvloer op)
  • 15.00u: Q&A n.a.v. de Gemba Walk
  • 15.30u: Workshop en plenaire discussie
  • 16.45u: Afsluiting
  • 17.00u: Netwerkborrel
  • 17.30u: Einde

Cygnific nodigt u uit

We help travellers on a delightful journey

 

Cygnific heeft een droom. Die droom is het beste sales- en servicecentrum worden. Cygnific verzorgt de sales en service voor de klanten en travel agents van KLM, AirFrance en de Europese klanten van Delta Airlines. Zij staan hun klanten zowel telefonisch, online als via social media te woord. De afgelopen jaren heeft Cygnific ingezet op een strategie waarin de klant centraal staat: ‘Customer Centric’.

Cygnific zet Lean Six Sigma in voor het bereiken van deze ambitie. In de afgelopen jaren heeft Cygnific een omslag gemaakt van een Cost Center naar een Value Center, met positieve resultaten op alle Business Drivers. Deze omslag is ook terug te vinden in haar leiderschapsstijl, welke een mix vormt van ‘gezond verstand’, Hollands ondernemerschap, resultaatgerichtheid, menselijke maat en dienend leiderschap. Dit wordt niet alleen herkend door klanten en opdrachtgevers, maar ook door andere organisaties in de dienstverlenende sector. Cygnific geldt inmiddels als een benchmark voor een Lean Six Sigma Deployment en was in 2014 de terechte branchewinnaar van de Succesfactor.

Goed initiatief vanuit UNC Plus Delta. Lean werd nu vanuit verschillende hoeken belicht, waardoor je sneller tot een oplossing komt.

Kim Morsinkhof, Adviseur Control & Kwaliteit Stadsbank Oost Nederland
 

Zelf uw verhaal of ervaring delen? Laat het ons weten via info@uncplusdelta.


Deelnemen aan de Ronde Tafel op 4 juli 2016 ter waarde van 95 euro, is geheel kosteloos voor medewerkers en hun leidinggevenden, die verantwoordelijk zijn voor de uitrol van Continu Verbeteren binnen hun organisatie (Kwaliteits- of procesmanagement, Lean, Lean Six Sigma of andere vorm van Operational Excellence). U kunt worden benaderd voor een intakegesprek.


Plaatsen Prijs (ex. BTW)
  • Liever een andere startdatum en/of locatie?

    Vul dan onderstaand formulier in. We kijken met alle plezier wat we kunnen organiseren.

Cached on Mon 24/07 1:41

© 2017  UNC Plus Delta. All rights reserved.